Najbardziej opiniotwórcze media w maju: Onet, RMF FM, TVN24, WP.pl i Rzeczpospolita - Poilish Magazine

Najbardziej opiniotwórcze media w maju: Onet, RMF FM, TVN24, WP.pl i Rzeczpospolita

Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) za maj 2021 r. pierwsza piątka otwierająca ogólny ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów mediowych w kraju to kolejno: Onet z wynikiem 4,5 tys. powołań, stacja RMF FM z liczbą 4,3 tys. cytowań, TVN24 mający 2,9 tys. wzmianek, WP.pl 2,7 tys. oraz dziennik Rzeczpospolita, do którego dziennikarze innych redakcji odwoływali się 2,2 tys. razy.

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery portale internetowe: Onet.pl, WP.pl, Interia.pl, Money.pl, trzy stacje radiowe: RMF FM, Radio Zet i Program Pierwszy Polskiego Radia, trzy telewizyjne: TVN24, Polsat News, TVN oraz pięć tytułów prasowych Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna i Fakt.

Największy skok, bo osiem pozycji w górę w stosunku do kwietnia br. odnotował Program Pierwszy Polskiego Radia. Redakcja omawiała na antenie między innymi wstępne wyniki programu szczepień przeciw COVID-19 w zakładach pracy w rozmowie z szefem KPRM, pełnomocnikiem rządu ds. narodowego programu szczepień Michałem Dworczykiem. Portal Interia.pl ze wzrostem o trzy oczka między innymi za sprawą wywiadu z Jarosławem Kaczyńskim, w którym prezes PiS przyznał, że gdyby nie koronawirus, podałby się do dymisji. Ranking główny zamyka stacja TVN ze wzrostową zmianą o trzy pozycje, która między innymi informowała o śmierci Rafała Poniatowskiego po długiej chorobie, jednego z pierwszych reporterów zatrudnionych w stacji TVN24. Media licznie pisały o tym na łamach swoich redakcji.

Najbardziej opiniotwórcze media
Najbardziej opiniotwórcze media

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

W rankingu tytułów prasowych pierwsze miejsce utrzymuje Rzeczpospolita. Na dziennik inne media licznie powoływały się między innymi w związku z publikacją informacji pozyskanej przez redakcję od Ministerstwa Finansów, iż firmy nie będą musiały już przesyłać czynnego żalu przy poprawianiu błędów w Jednolitym Pliku Kontrolnym.

Drugie miejsce w kategorii zajęła Gazeta Wyborcza, na którą powoływano się 1,7 tys. razy. Pozycję trzecią podobnie, jak w kwietniu br. zajął Super Express z liczbą 1,5 tys. cytowań. Z kolei czwarte i piąte miejsce w maju 2021 r. zajęły kolejno Fakt (1,1 tys. wzmianek) oraz tygodnik Wprost ze wzrostem o trzy oczka (531 powołań), do którego inne media odnosiły się między innymi w związku z przeprowadzonym przez redakcję wywiadem z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, w którym lider partii zwracał uwagę, że praktycznie całkowity zakaz aborcji w Polsce to „nic takiego, co by zagrażało interesom kobiet”, ponieważ można wyjechać za granicę, żeby ciążę przerwać.

Zestawienie zamyka Newsweek, którego pozycja wzrosła aż o sześć oczek w stosunku do kwietnia br. Najczęściej cytowano reportaż Agnieszki Żądło, w którym dziennikarka opisywała sprawę Bartłomieja M., aktora znanego z wielu polskich seriali i reklam oraz niedoszłego posła, który miał dokonać gwałtu na 14-latce.

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe
Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

Podium kategorii zajęły kolejno TVN 24 (2,9 tys. wzmianek), Polsat News (1,7 tys. cytowań) oraz TVN (910 powołań). Na miejscu piątym, ze wzrostem o cztery pozycję w kategorii, uplasował się Polsat, który często cytowano między innymi w związku z przeprowadzonym na zlecenie stacji sondażem IBRiS, w którym zapytano Polaków o ocenę głosowania poszczególnych ugrupowań politycznych ws. Funduszu Odbudowy z UE. Wzrost o trzy pozycje w stosunku do kwietnia br. odnotowała również stacja Canal+, do której licznie odnoszono się w sprawie rozmowy redakcji z Robertem Lewandowskim na temat przyczyn zwolnienia Jerzego Brzęczka.

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne
Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju stale utrzymuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się w maju aż 4,3 tys. razy. Miejsce drugie rankingu zajmuje stacja Radio Zet, którą cytowano w innych mediach 1,6 tys. razy. Miejsce trzecie zajął Program Pierwszy Polskiego Radia z liczbą 946 wzmianek w innym tytułach mediowych. W rankingu wzrostową pozycję o jedno oczko odnotowało również Radio Wrocław, które między innymi przeprowadziło wywiad z ministrem edukacji Przemysławem Czarnkiem na temat nowego programu społeczno-gospodarczy (Polski Ład) przewidującego m.in. zmiany w edukacji, które miałyby skutkować wprowadzeniem większej liczby lekcji historii w szkołach ponadpodstawowych oraz zajęć z historii XX wieku.

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w maju 4,5 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl z liczbą 2,7 tys. wzmianek i Interia.pl z wynikiem 1,7 tys. powołań. O jedno miejsce wzrosła pozycja portalu Gazeta.pl – redakcja między innymi przeprowadziła wywiad z byłym prezydentem Bronisławem Komorowskim, który w rozmowie zadeklarował, że wraca do polityki i wesprze siły opozycji, ale nie partii-matki, z której ramienia wywalczył prezydenturę w 2010 roku. W zestawieniu wzrostowe pozycje odnotowały również konkurencyjne portale Pudelek.pl (465 cytowań) i Plejada.pl (317 wzmianek).

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe
Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Miejsce pierwsze ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do kwietnia br. zajął tygodnik Wprost, cytowany w innych mediach 531 tys. razy. Za nim, podobnie jak w zeszłym miesiącu, tygodnik Sieci z liczbą 463 powołań. Aż o cztery pozycje wyżej uplasował się natomiast Newsweek (225 wzmianek). Z wynikiem 220 powołań czwarte miejsce zajął dwutygodnik Viva!. Ranking zamyka tygodnik Do Rzeczy (186).

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki
Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Pierwsze miejsce rankingu niezmiennie zajmuje magazyn Forbes, cytowany łącznie 188 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję, tak samo jak w kwietniu, zajęły tytuły: Press (140) i Twój Styl (101). Miejsce czwarte nadal należy do edukacyjnego miesięcznika Perspektywy. Zestawienie ze wzrostem o cztery oczka zamyka natomiast popularnonaukowy miesięcznik Focus, na który głównie powoływano się w związku z podaną przez redakcję informacją, że NASA przygotowuje się do wystrzelenia w kosmos zwierząt w ramach misji transportowej na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki
Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za maj niezmiennie tworzą redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu, Forbesa i Parkietu. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, Wnp.pl oraz 300gospodarka.pl.

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce od stycznia br. pozostaje Radio Wrocław, które w maju cytowane było 174 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu zajęło Radio Kraków, którego redakcja przeprowadziła wywiad z wiceminister ds. turystyki Andrzejem Gut-Mostowy na temat paszportów covidowych. Miejsce trzecie zajmuje Gazeta Krakowska z liczbą 124 powołań w innych mediach. Do rankingu ze wzrostowym wynikiem o cztery oczka w stosunku do kwietnia br. zakwalifikował się również Dziennik Zachodni, na którego łamach  proboszcz z parafii św. Jerzego w Dębieńsku przeprosił za swoje słowa podczas kazania o karaniu dzieci tzw. klapsem. Ranking zamyka Radio Poznań również ze wzrostem o cztery oczka – na antenie na temat zwolenników dobrowolności szczepień wypowiadał się prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne
Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 44 442 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 maja 2021 roku.


Źródło:  Instytut Monitorowania Mediów – IMM.

Related Articles

Dodaj komentarz