Rok 2020 to czas dynamicznych zmian w naszych preferencjach zakupowych. Po pierwsze kupujemy w sieci coraz więcej kosmetyków i środków czystości, po drugie nasze zakupy stają się coraz bardziej zróżnicowane. Z danych Ceneo.pl wynika, że w naszych internetowych koszykach coraz częściej pojawiają się artykuły, które do tej pory kupowaliśmy prawie wyłącznie w sklepach stacjonarnych.
W 2020 roku, w sieci, najchętniej kupowanymi przez nas kosmetykami wciąż były perfumy i wody toaletowe. Według Ceneo.pl, ruch internetowy związany z tą kategorią produktów to aż 23,75% całego ruchu dotyczącego kosmetyków. Z kolei 14,63% ruchu związane jest z dermokosmetykami, na trzecim miejscu są produkty do pielęgnacji i stylizacji włosów (13,70%), następnie produkty do makijażu (12,77%) i do pielęgnacji twarzy (11,56%).
Wyraźnie widać, że pandemia zmieniła strukturę naszych zakupów. Stały się one bardziej zróżnicowane. Dodatkowo, coraz większą uwagę zaczęliśmy zwracać na higienę i pielęgnację, a mniejszą na wygląd. Na przykład w 2020 roku, w porównaniu z rokiem 2019, ruch internetowy związany z zakupami artykułów higienicznych wzrósł aż o 5588%. Wcześniej praktycznie w ogóle nie kupowaliśmy tych produktów w sieci. Dynamicznie rosło również zainteresowanie kosmetykami do kąpieli (o 90%), zestawami dla kobiet (o 46%), artykułami do pielęgnacji twarzy (o 41%) i do pielęgnacji i stylizacji włosów (o 36%). Zainteresowanie perfumami i wodami toaletowymi wzrastało nieco mniej dynamicznie – o 7%, dermokosmetykami o 23%, a produktami do makijażu zaledwie o 1%.
Z kolei wśród produktów do sprzątania domu, największym zainteresowaniem Polaków cieszyła się chemia gospodarcza (24%), artykuły do sprzątania ręcznego (22,6%) i do prania (21,9%). Bardzo dynamicznie rośnie nasze zainteresowanie selektorami odpadków (o 150%), koszami na śmieci (o 127%), odświeżaczami powietrza (o 103%) i artykułami do zmywania (o 102%). Podobnie jak w przypadku kosmetyków, coraz częściej interesujemy się produktami, które do tej pory rzadko kupowaliśmy w sieci. Wyraźnie też widać, że Polacy chcą segregować śmieci i gotowi są przeznaczyć na ten cel coraz większe środki finansowe.
Szczególnie interesujące są dane Ceneo.pl dotyczące średniej wartości koszyków zakupowych. Uwagę należy zwrócić na kosmetyki do twarzy i dermokosmetyki. W pierwszej kategorii wartość koszyka zakupowego wzrosła z 52 zł w roku 2019 do 81 zł w 2020, dalszy wzrost do 96 zł miał miejsce w pierwszych miesiącach 2021 roku. Z kolei w przypadku dermokosmetyków średnia wartość koszyka wzrosła z 73 zł w roku 2019 do 82 zł w 2020 i 95 zł w kwietniu 2021. W przypadku najważniejszej kategorii produktów, czyli perfum i wód toaletowych wartość koszyka spadła ze 177 złotych w roku 2019 do 166 zł w 2020, jednak w kwietniu 2021 nastąpił bardzo dynamiczny wzrost do 234 zł. W przypadku produktów do makijażu zanotowano spadek z 70 zł w 2019 roku do 65 zł w roku 2020 i 63 zł w 2019. Te dane potwierdzają, że wzrasta nasze zainteresowanie produktami do higieny osobistej i kosmetykami pielęgnacyjnymi, natomiast pracując zdalnie odczuwamy mniejszą potrzebę inwestowania w swój wygląd.
Wśród produktów do sprzątania domu, w 2020 wartość koszyka zakupowego wzrosła tylko w przypadku dwóch kategorii produktów: chemii gospodarczej (z 48 do 52 zł) i odkamieniaczy (z 40 do 41 zł). Z kolei dynamiczne spadki pojawiły się w przypadku odświeżaczy powietrza (z 35 do 29 zł), artykułów do sprzątania ręcznego (z 75 do 66 zł) i zmywania (z 32 do 28 zł). Pierwsze miesiące 2021 roku zmieniły tę sytuację. Wzrosty zanotowano w kategorii selektorów odpadków (z 225 do 249 zł), worków i opakowań próżniowych (z 41 do 43 zł) i koszy na śmieci (ze 125 na 132 zł). Wyraźnie, aż o 20%, (z 52 na 41 zł) spadła średnia wartość koszyka dla artykułów chemii gospodarczej. W sieci wydajemy nieco mniej na produkty do sprzątania, jednak coraz chętniej segregujemy śmieci.
Największą grupą nabywców kosmetyków są osoby w wieku od 25 do 34 lat. Stanowią one aż 36,5% wszystkich nabywców. Drugą, najbardziej aktywną grupą są konsumenci w wieku 35 – 44 lata (21% ogółu). Według Ceneo.pl we wszystkich grupach wiekowych wyraźnie dominują kobiety. Ogółem stanowią one aż 77% nabywców.
Dodatkowo zakupy kosmetyków dokonywane przez kobiety są znacznie bardziej zróżnicowane pod względem asortymentu. Kobiety najchętniej kupują artykuły do pielęgnacji twarzy (17%), do pielęgnacji i stylizacji włosów (16,9%), dermokosmetyki (16,4%), perfumy i wody toaletowe (15,2%) oraz produkty do makijażu (12,9%). Natomiast wśród mężczyzn absolutnie dominującą grupą produktów są perfumy i wody toaletowe. Stanowią one aż 25,4% wszystkich zakupów. Mężczyźni interesują się również produktami do pielęgnacji i stylizacji włosów (13,8%), dermokosmetykami (13,3%) oraz artykułami do pielęgnacji twarzy (12,1%).
W przypadku produktów do sprzątania domu, grupa wiekowa 25 – 34 lata dominuje nieco mniej wyraźnie. Stanowi 32,8% nabywców. Natomiast nabywcy w wieku 35 – 44 lata, podobnie jak w przypadku kosmetyków, stanowią 21% ogółu. Również w tym przypadku zdecydowaną większość klientów stanowią kobiety. Jest ich aż 69%.
Analizując dane Ceneo można odnieść wrażenie, że w polskich gospodarstwach domowych kobiety wolą prać a mężczyźni sprzątać. Kobiety najczęściej poszukują w internecie artykułów do prania (27,5%), sprzątania ręcznego (25,3%) oraz chemii gospodarczej (19,4%). Z kolei wśród mężczyzn najbardziej popularne są produkty chemii gospodarczej (24,5%), do prania (24,1%) i do sprzątania ręcznego (24,1%).
Pewne jest, że w dalszej części 2021 roku czekają nas dalsze intensywne zmiany na rynku e-commerce. Zarówno na rynku kosmetyków, jak i środków czystości tendencje, jakie pojawiły się w roku 2020 są zupełnie inne niż te, które obserwujemy na początku roku 2021. Oprócz dynamiki i struktury sprzedaży, analitycy będą musieli obserwować również wzrosty cen. W skali całej gospodarki wysoka konkurencyjność sektora internetowego może stanowić nadzieję na powstrzymanie dynamicznego wzrostu inflacji.