Open space to dla wielu pracowników synonim braku prywatności, hałasu i problemów z koncentracją. Jeśli jednak odpowiednio zaplanujemy tą przestrzeń, jesteśmy w stanie stworzyć miejsce do pracy, w którym będzie ona wydajna. O jakich czynnikach mowa? Podpowiadamy.
Open space a przestronność
Na etapie projektowania przestrzeni typu open space należy wziąć pod uwagę przede wszystkim wymogi prawne, które mocno wpływają na zapewnienie komfortowych warunków pracy. W praktyce oznacza to, że na jednego pracownika powinno przypadać nie mniej niż 13 m3 objętości oraz 2 m2 powierzchni podłogi – wolnej od sprzętów biurowych. Dobrą wentylację oraz przestrzeń zapewni natomiast wysokość, która wynosi powyżej trzech metrów. Nie bez znaczenia okazuje się także odległość między poszczególnymi stanowiskami – nie powinna być mniejsza niż 0,6 m. Nie zapominajmy również o tzw. ciągach komunikacyjnych.
Open space a dobór oświetlenia
Prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy bardzo mocno wpływa na jej komfort, a co za tym idzie – wydajność. Warto stawiać na biura z dużą ilością przeszkleń, która daje dostęp do naturalnego światła. Pamiętajmy jednak o montażu rolet tudzież żaluzji, które zabezpieczą przed nim monitory. Ważne jest także równomiernie rozmieszczone oświetlenie sztuczne. W praktyce można postawić na świetlówki sufitowe w duecie z lampkami biurkowymi wyposażonymi w żarówki LED. Pamiętajmy o odpowiednim doborze natężenia światła, jak również jego barwie, aby zbyt mocno nie obciążać wzroku.
Strefa relaksu i pomieszczenia higieniczno-sanitarne
Coraz bardziej popularne staje się wygospodarowywanie przestrzeni dedykowanej relaksowi. To ona wspomaga pracowników regeneracji sił, jak również stwarza możliwości integracji w zespole. Takie działanie mocno przekłada się na jakość pracy, jak również budowania atmosfery w grupie. W wielu firmach prym wiedzie się aranżowanie tzw. chill out room, wyposażonego w wygodne kanapy, pufy tudzież fotele.
Nie bez znaczenia pozostaje także właściwe urządzenie przestrzeni dedykowanej spożywaniu posiłków, jak również toalety. W pierwszym przypadku warto postawić na jej odpowiednie wyposażenie, takie jak lodówka, mikrofalówka czy też ekspres do kawy, na pewno spotka się z uznaniem pracowników. Pamiętajmy także o funkcjonalnej i wygodnej toalecie – oprócz miski WC zamontowanej na odpowiedniej wysokości, komfort zapewnia również właściwie dobrany przycisk do spłuczki. Ważne jest to, aby pasował do estetyki pomieszczenia i był wykonany z dużej klasy materiału. Do wybory mamy wiele modeli – zarówno jedno-, jak i dwufunkcyjnych.