Poza ceną oraz ewentualnie pojemnością sprzedawanych opakowań płyny do spryskiwaczy mają różne składy oraz budowę chemiczną. Dlatego letni i zimowy płyn do spryskiwaczy nie powinny być stosowane wymiennie. Składniki produktów zostały dobrane w taki sposób, aby uwzględniać warunki pogodowe oraz temperatury, w jakich płyn będzie musiał pracować. Dlatego wykorzystując dowolnie dany płyn można narazić siebie oraz innych uczestników na niebezpieczeństwo. Może to wynikać z sytuacji, kiedy letni płyn do spryskiwaczy nagle zamarznie na szybie oraz zasłoni widok pasu drogowego. Istotnym parametrem płynów do spryskiwaczy jest temperatura krystalizacji. W przypadku płynów zimowych wynosi ona -20 stopni Celsjusza lub mniej. Natomiast w przypadku preparatów letnich ograniczenie to nie ma żadnego zastosowania. Wynika to z faktu, że w okresie lata płyn nie jest narażony na zamarzanie, w tym samym nie wykorzystuje się wobec niego takich parametrów.
Zimowy płyn do spryskiwaczy – charakterystyka
Zimowy płyn do spryskiwaczy musi spełniać dużo więcej wymogów aniżeli płyn letni. Wynika to z ekstremalnych warunków atmosferycznych, które mogą panować w okresie zimy. Dlatego zimowy płyn ma za zadanie oczyszczać szyby z brudu i kurzu, śniegu, błota, lecz także soli. Należy pamiętać także, że płyn do spryskiwaczy nie usuwa lodu, gdyż do tego służy skrobaczka oraz odmrażacz. Ważne jest jednak to, że zimowy płyn do spryskiwaczy nie ulega zamarznięciu, nawet bardzo niskich temperaturach powietrza. Musi on również dbać o smarowanie piór wycieraczek, aby nie doszło do ich zniszczenia. Nie może także negatywnie wpływać na karoserię. Podczas zakupu płynu do spryskiwaczy należy zwrócić uwagę czy ma on certyfikat bezpieczeństwa B lub zgodności ITS. Daje to gwarancję bezpieczeństwa zarówno dla samochodów jak i dla użytkowników. Należy również zaznaczyć, że płyn zimowy do spryskiwaczy ma w swoim składzie alkohol etylowy. Dlatego powodować może działanie drażniące, zwłaszcza podczas wysokich temperatur w okresie letnim. Tym samym płynu do spryskiwaczy zimowego nie należy stosować w lato. Ponadto zimowy płyn do spryskiwaczy posiada także charakterystyczny aromat, który można dobrać zgodnie ze swoimi predyspozycjami. Może być to aromaty leśny, jabłkowy lub cytrusowy.
Czy można mieszać letni zimowy płyn do spryskiwaczy?
Wielu kierowców zastanawia się czy dopuszczalne jest dolanie zimowego płynu do spryskiwaczy do płynu letniego. Takie działanie jednak znacząco zwiększa ryzyko zamarzania płynu na szybie, co jest nierozsądne podczas jazdy zimą. Natomiast inaczej wygląda sytuacja, kiedy zmieszane płyny do spryskiwaczy mają być wykorzystywane w okresie letnim. Nie jest to niedopuszczalne, natomiast alkoholowy skład płynu zimowego może parować oraz drażnić nozdrza. Nie wpływa to jednak na niebezpieczeństwo na drodze. Ponadto płyny do spryskiwaczy zimowe, które posiadają długą datę ważności można przechowywać w garażu, a następnie wykorzystać w kolejnym roku. Ważne jest jednak aby wcześniej zużyć letni środek. Istnieje także możliwość stosowania koncentratów. Wówczas kupując niewielki środek można samodzielnie stworzyć płyn do spryskiwaczy na zimę w dowolnej ilości. Natomiast jeżeli pragniemy zakupić płyn do spryskiwaczy zimowy, wówczas należy opróżnić zbiornik z płynem letnim, na przykład przez jego wytryskanie. Jest to najprostszy sposób na to, aby opróżnić pojemnik, a tym samym następnie zalać go płynem zimowym. Warto to zrobić przed nadejściem niskich temperatur powietrza.